Per què comprar original?

  • 01/01/70 01:00

El fenomen de la compra i venda de productes falsificats és un problema global el comerç internacional del qual s’estima en fins a 460 mil milions d’euros, segons l’últim informe publicat per l’Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO, per les seves sigles en anglès) i l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) Consultar informe complet

El fenomen de les falsificacions és un fenomen transversal i global la lluita i erradicació del qual competeixen tant a entitats públiques com privades, ja que:

  • Destrueix llocs de treball: al voltant de 53.500 llocs l’any.
  • Perjudica el comerç de les ciutats en fomentar la competència deslleial.
  • Perjudica l’economia del país en perdre gairebé 7 milions d’euros en vendes.
  • Promou l’economia submergida que no paga impostos ni tributa, la qual cosa provoca l’empobriment de tots.
  • Les falsificacions no passen els controls de qualitat que garanteixen un consum segur.
  • Les falsificacions poden suposar grans riscos per a la salut i la seguretat.
  • És una activitat controlada pel crim organitzat.
  • És el segon tràfic criminal que genera més lucre, només per darrere del tràfic d’armes.
  • Les màfies que s’hi lucren exploten venedors irregulars i ambulants.
  • Posen en perill la innovació en perjudicar l’accés del consumidor a productes nous.
  • Es perden els drets com a consumidors.

Sectors més afectats per la falsificació

Espanya ocupa un preocupant 10è lloc dins de les economies mundials on s’infringeixen els drets de Propietat Industrial. Anualment es perden 6.766 milions d’euros anuals en vendes a causa de les falsificacions (el 10,6% de les vendes anuals) i 53.467 llocs de treball als 11 sectors analitzats segons l’últim estudi de l’EUIPO. Consultar l’Informe i la Infografia.

El sector més afectat per aquest fenomen és el sector de les “peces de vestir” on es perden 3.808 milions d’euros/any, el 14,9% de les vendes totals. El segueix el sector dels medicaments, la cosmètica, els vins i begudes espirituoses i smartphones.

Mentre que en productes com ara begudes, aliments, cosmètics, fàrmacs o components d’automòbils els consumidors aprecien que poden ser perjudicials per a la seva seguretat i la seva salut, als articles de luxe el públic en general no hi veu massa efectes negatius en la falsificació, per considerar-los menys necessaris (la marroquineria i el tèxtil són els sectors més afectats per aquest problema). Tanmateix, tot allò que mou el fenomen de les falsificacions en termes de pèrdua de drets socials, màfies i tracta de persones són aspectes que sí que impressionen l’opinió pública. L’impuls d’aquestes xarxes amb la simple compra d’un producte falsificat és un exercici reflexiu que es pot fomentar, igual com la pèrdua dels vostres drets com a consumidor si adquiriu productes falsificats.

Abans, la majoria dels productes falsos eren productes de luxe com bosses cares, però avui es falsifiquen productes de tota mena, des de joguines, bateries i perfums fins a medicaments.

Com evitar les falsificacions?

Alguns consells per fer comprovacions en comprar a les botigues

  1. El preu és sospitosament baix, desconfieu de les gangues
  2. La qualitat del producte és menor de l’esperat, p. ex. costures o cremalleres defectuoses en roba i cuir
  3. El producte fa olor de goma d’enganxar, plàstic o químics
  4. L’envasament, etiquetatge i imatges són de poca qualitat
  5. El punt de venda no és el normal d’un producte d’aquesta classe...

...recordeu, si és massa bo per ser veritat, probablement no ho és.

Comprar productes falsificats té conseqüències

Per al consumidor: productes de baixa qualitat i sense garanties, pèrdua del dret a reclamar, risc per a la seguretat i la salut...

Per a les màfies: contribució a l’explotació laboral, blanqueig de capitals, crim organitzat...

Per a les empreses: pèrdua de molts diners, temps en tribunals, competència deslleial, dany a la seva imatge...

Per al país: destrucció de llocs d’ocupació, disminució d’ingressos públics, desincentiu a la investigació, desenvolupament i innovació, dany a la imatge turística...

Per al medi ambient: producció sense normes de protecció mediambientals ni protocols de treball que promoguin la reducció, reciclatge o reutilització.

Actitud del consumidor davant les falsificacions:

Segons un estudi realitzat el 2014 entre l’Oficina Espanyola de Patents i Marques, O.A. (OEPM) i l’Associació per a la Defensa de la Marca (ANDEMA), gairebé 5 milions de persones anualment compren productes falsificats a Espanya, sobretot en mercats ambulants, rastres i "top manta", a més de realitzar cada vegada més habitualment les compres d’aquests productes per Internet. 13,2 milions de persones declaren conèixer alguna persona del seu entorn que ha comprat falsificacions.

En l’estudi es va determinar que les persones que compren falsificacions tenen el següent perfil:

  • Són consumidors joves (de 18 a 29 anys).
  • Viuen en nuclis de població de més de 500.000 habitants.
  • Són ciutadans que decideixen les compres de la casa habitualment.
  • Són consumidors amb menor grau de fidelitat a la marca.
  • Es tracta d’individus menys conscienciats sobre els efectes de les falsificacions.
  • Són consumidors que busquen prestigi als productes de marca.
  • Són consumidors que no busquen que el producte s’ajusti a les seves expectatives.
  • Es tracta d’individus per a qui el consum de marques no està d’acord amb el seu estil de vida.
  • En l’entorn del consumidor es compren falsificacions.
  • El preu és el factor clau en la decisió de compres de falsificacions

© Oficina Española de Patentes y Marcas, 2019